Hämt-halal och segregation

När vi köpt hämtmat till familjen ibland, så har det då och då blivit deras favorit: Chicken Tikka Masala från Little India, en restaurangkedja som finns i Stockholmstrakten. Eftersom vi bor ganska nära Kista galleria så har jag handlat det där i food courten.

För ett tag sedan noterade jag en ny skylt i bakgrunden hos Little India med arabiska bokstäver och texten HALAL. Vad menar de, undrade jag. Att man kan få halalkött om man vill? Eller är allt deras kött halal? Jag frågade och de svarade att all kyckling de serverar är halalkyckling. Det kom som en överraskning för mig.

Halalslakt enligt islam utförs genom att halspulsådern skärs av när djuren är vaket och närvarande och djuret ska sedan förblöda. Som jag förstått det, så måste djur som halalslaktas i Sverige bedövas först. Problemet är att detta sätt inte är äkta halal och därmed köper många restauranger in importerat halalkött. Men sedan är det också andra krav som måste uppfyllas för att köttet ska anses vara äkta halal. Slakten ska övervakas av rätt muslimsk person (jag kan inte detaljerna), djuren vara vända mot Mecka och läsas böner över.

Jag vet inte exakt hur mycket halalkött som produceras i Sverige. Dock, även om det vore så att köttet kom från Sverige och djuren inte hade dött en plågsam död, så vill jag ändå varken köpa eller äta religiöst ritual-slaktat kött. Så är det bara. Därmed försvann den här Tikka Masalan från min meny.

Min förvåning var ändå inte jättestor, med tanke på att det är Kista galleria. Till ytan är det ett fräscht, modernt, köpcentrum i utkanten av Stockholms stad. Gallerian, som har öppet till kl 21 varje kväll, ligger granne med stadsdelar som Husby och Rinkeby. På dagen fylls av personer som arbetar i de många IT-företag som ligger där omkring. Kvällstid är det annorlunda. Då hör och ser man nästan bara människor med utländskt ursprung där. Massa främmande språk, kläder, massa slöjor. Det finns nästan inga ljushåriga där alls. Det känns som om man befinner sig i ett annat land.

Att det blir en konkurrensfördel för dem som säljer mat i gallerian, att tydligt skriva ut att det är halal, kan jag tänka mig. Konsekvenserna av det blir dock även att kunder som tycker som jag, känner mindre intresse av att komma till gallerian. Segregationen tar således några kliv framåt och integrationen några bakåt. Jag har redan dragit ner på min vistelse i Kista galleria, trots att det bara ligger ett par kilometer bort fågelvägen ifrån där jag bor. Alla rån och annat som skett runt Kista ger ingen bra känsla och det känns otryggt.

Åter till Tikka Masalan. I centrala Stockholm vid Hötorget finns en välkänd food court som heter Kungshallen. Där finns en annan Little India. Kanske är kund-klientelet annorlunda där och de därmed inte har halalkött? Jag gick dit och frågade. De sa att deras kyckling och lamm var halal. De hade bara ingen skylt där som visade det, som i Kista.

Av nyfikenhet frågade jag vidare bland de olika matställena på nedervåningen i Kungshallen. Hade de halalkött? På det libanesiska stället var allt halalkött, utom oxfilén. På kebab- och pizza-stället var allt halal. De visade mig certifikatet från deras leverantör av kött. Det var någon polsk certifiering. På Chopsticks så visste personen i kassan inte ens vad halal var. På PONG, asiatisk mat, så sa de att de inte hade halalkött. Jag frågade även på Grekiska kolgrillen på gatuplanet. De sa att deras kött var halal, i alla fall kycklingen. De verkade lite förvirrade.

Jag vet inte hur sanningsenliga alla var. Min fråga tolkade de som att jag ville ha halalkött själv, så de ville nog framställa sig i god dager. Dock lär även motsatsen kunna ske, att om någon säger att de inte vill ha halal-kött, så kan de påstå sig inte ha det fastän de egentligen har det. Hur ska man veta?

Av detta har jag lärt mig att bara för att det inte står tydligt ”halal”, så betyder det inte att det inte är just halal. Efter min lilla begränsade research drar jag slutsatsen att det lär vara många gånger vanligare med halalkött än jag trott. Hur många gånger har jag egentligen ätit det utan att veta om det? Hundratals, skulle jag gissa. Så länge det är tillåtet att sälja även utländskt halalkött i Sverige, så står det ju restaurangerna fritt att använda det. Kunderna avgör på den fria marknaden vad de väljer att köpa, både på restauranger och i mataffärerna.

I Sverige är vi vana att prata om innehåll i livsmedel. Frågan om ritual-slaktat kött är dock en annan och betydligt nyare. Det är ett sorts religiöst innehåll i livsmedel. På Livsmedelsverkets sida läste jag begreppet ”etisk märkning”. Som vanligt ligger vi långt efter i att diskutera de här frågorna i Sverige. Ligger efter i att ens förstå att det finns något att diskutera.

Vad kommer hända framöver? Vissa vill absolut ha halalkött. Andra vill absolut inte ha det. Vad är normen, halal eller inte? Vad är det som ska märkas, om det ska märkas? Blir det särskilda food courts med halalkött? Eller kommer alla svenskar gå över till halal och muslimerna utgöra normen? Det man kan gissa är att segregationen kommer att tillta, i olika former. När det finns bestämda uppfattningar som krockar och alla inte kan få sin vilja fram samtidigt, så blir det så.

Religionen fortsätter att komma in på allt fler samhällsområden i Sverige där den inte varit förut. Det går bakåt, om man med framåt menar åt det sekulära hållet i den gemensamma samhällssfären. Från min horisont, som jag skrev lite om i ett tidigare blogginlägg, känner jag en sorts sorg i att ens behöva befatta mig med den här frågan. Helst vill jag inte behöva tänka på och fråga vilka böner som lästs över det kött jag köpt och kommer köpa framöver, men detta är nu verkligheten och vi behöver se sanningen i vitögat. Frågan är vad vi gör med den.

(Bilden: Holger Ellgaard, Wikipedia Commons)

Annonser

10 kommentarer

  1. Jag tänker mig att det som är gällande för svenska bönder borde vara normen. Och jag förstår egentligen inte varför vi får importera saker som vi inte får tillverka. Om vi inte får använda antibiotika i djuren, så varför får vi importera danskt fläsk, som vi kan använda som medicin själva…? Det är bara menligt för vår inhemska produktion.

    Så antingen Miljö- och hälsotullar, eller så bör vi lägga oss på EU:s mininivå för all mattillverkning. Det är min åsikt.

  2. Det är mycket man kan känna sorg över i dessa dagar, vi lever i en mental diktatur, som inskränker vårt, sekulariserade svenska normala beteende på bekostnad av alla främmande obehagliga sedvänjor och rättigheter. Halal slakt av djur är vidrigt, bara ett exempel på hur en artfrämmande religion tar för sig. Undrar vad vänner av djurens rätt, en annan militant extrem grupp i samhället har att säga om halalslakt. Antagligen vågar de sig inte på dem.

  3. Food court?

    Texten är mycket bra, och pekar på något som till stor del har passerat under radarn i Sverige, även om det har givits något litet uppmärksamhet.

    Svenskar i gemen tycks sakna principer. En viktig sådan är att man inte uppmuntrar dumheter. Men det är en bristvara. Folk i gemen klickar på länkar till kvällstabloiderna, men kan sedan ondgöra sig över vad de skriver … Svenskarna travar blint på och betalar allt med kort, i stället för att åtminstone då och då använda kontanter. Svenskar är, vilket är väl känt, öppna inför nyheter av olika slag, t.ex. tekniska, vilket i grunden är positivt. När kinesiska varumärken som Huawei/Honor, Xiaomi, ZTE, Oppo och allt vad de kan heta introduceras i Sverige springer svensken till den virtuella butiken.

    Svenskar i gemen är så öppna för nytt, och vill verka vara så rätt i tiden, att det påverkar språket, som blir allmänt förflackat. Det är ”rygga”, ”tischa”, ”resort”, ”sale”, ”sneakers” etc. etc. i en aldrig sinande ström. Och nu alltså food court.

    Att sedan svenska saluhallar, flygplatser, högskolor och universitet, forskningsinstitut m.fl. av någon outgrundlig anledning byter till engelska namn betyder inte att man behöver uppmuntra detta.

    Why do Swedes pepper their Swedish with random English words? [The Local]
    https://www.thelocal.se/20180530/members-forum-why-do-swedes-pepper-their-swedish-with-unusual-english-words

    Kan tänka mig att familjer med barn har lite svårare att hålla emot vad gäller ditt exempel med mat.

  4. Det är i mitt tycke tragiskt hur vi låter oss slätas ut…sätter hämsko på vår egen kultur och ideal, men är så toleranta emot allt som hör till det du beskriver i ditt inlägg.

  5. Hej.

    Så vad anser du skall göras åt saken? Den delen av texten saknas.

    MED kan knappast på liberal eller libertariansk grund ha invändningar mot att näringsidkare säljer det kunderna efterfrågar, eller hur?

    Är man som jag av åsikten att islam och muslimer inte skall finnas i Sverige annat än som turister och uppslagsord är det en annan sak: jag kan utan att göra våld på principer och värderingar vilja ha ett förbud för kosher/halal/annan tro.

    Men hur gör en liberal för att motivera det hela? Grym slaktmetod håller inte, med tanke på att vi importerar rejäla mängder kött från länder med slaktmetoder som inte får användas här – då skulle i så fall regelverket för import behöva kräva att endast djur som fötts upp. levt och slaktats inom samma normer som råder i Sverige får säljas.

    Varpå vi får svartslakt, brist på kött och smuggling.

    Det är mångkulturs- och öppna gränser-politiken som är orsaken, inget annat, och det är alla förespråkare av den som bär skulden. Att muslimer följer sin lära och sina respektive folkgruppers traditioner kan de knappast lastas för: de är som de är och gör vad de anser rätt och riktigt, vilket vi enligt mångkulturens principer och grundlagen inte får sätta oss till doms över. Men varför är de alls i Sverige?

    Att en försäljare försöker maximera tillgängligheten för kunderna och minimera bortstötande faktorer är också det en självklarhet, och om tillräckligt många kunder kräver halal så blir det halal. De få som väljer bort sådant av principskäl är försumbart få jämfört med det omvända förhållandet, allt dessutom i god demokratisk ordning: det majoriteten röstar för blir lag och praxis då även partier måste sälja enligt samma princip.

    Du bör nog istället se fram mot att butiker sluta sälja fläsk-kött, eller placerar detta i en särskild del av lokalen. Kanske även med en separat kassa.

    Och att invända mot att främmande folk påtvingar svenskar sina sedvänjor är ju mot grundlagen.
    Och att hävda att en stat, baserad i etnicitetsrelaterade värderingar, skall diskriminera utlänningar på så vis att utlänningar skall anpassa och underkasta sig eller inte vara här…

    …tja, det finns ett eller två partiet som kräver sådant, men några liberaler är de inte.

    Så mitt råd, efter över tjugo år i Malmö där svenska svenskar länge varit en grupp bland flera, är enkelt: vänj dig.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

  6. Om en bryr sig om djur ska en inte äta djurens kroppsdelar överhuvudtaget, halal eller ej. Djurens liv avslutas oavsett. Jag kan inte se det beundransvärda i att lägga pengarna på svenskslaktade djur för att ge tillfällig tillfredsställelsle till ens smaklökar, som inte ens människan behöver i dagens moderna samhälle.

    1. Finns inga vegetarianer eller veganer som respekterar djur. Vid framställning av deras mat dödas många djur och till skillnad från köttätare så låtsas de inte om det eller tar ansvar för det. Man ser dessutom nästan aldrig en vegetarian/vegan som äter lokalt producerad mat i Sverige, utan det mumsas på såväl avokado som mandelsmör/mjölk utan en tanke på hur det påverkar vattentillgången och miljön på de orter som ska producera dessa grödor åt hela världen. Monokulturer en masse för att möta hypen – vem bryr sig liksom. Ofta kombinerar de också det med att byta ut det grammatiskt feminina ”man” härlett från det feminina ordet människa med det grammatiskt maskulina ”en”, som de har misstagit för könsneutralt. Så kan det bli när man matar hjärnan med för mycket omega 6-fetter och har noll koll på nutrigenomics

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s