Reflektioner om en kontroversiell sajt och person

En nyhetssajt som har varit omtalad senaste veckorna på grund av sina artiklar och sitt grävande när det gäller övergreppen som skedde i Kungsträdgården förra året, är Nyheter Idag. Sajten sägs vara SD-sajt enligt vissa, rasistisk enligt andra, högerpopulistisk och så vidare.

I början av 2015 träffade jag den person som syns allra mest från Nyheter Idag, och som nästan är hela sajten, Chang Frick. Det var i samband med att jag efter mycket funderande till slut ställde upp och lät mig intervjuas av honom för ett år sedan.

Jag är glad över att ha fått träffa och göra mig en egen bild av honom. Det gör att jag inte måste köpa alla rykten om honom och sajten.

Efter att han hade intervjuat mig satt vi kvar och pratade. Han berättade öppet och glatt om Nyheter Idag, om dess bakgrund och om konflikterna med den som ägde domänen först (Kent Ekeroth, Sverigedemokrat) om vilken inriktning den skulle ha. Han berättade även om sig själv, vad han gjort tidigare och var han står politiskt. Chang har varit med i SD och i SDU, men det definierar honom enligt min bedömning lika lite som att jag skulle vara vänsterpartist trots att jag varit med där i flera år (lyssna på podcasten längst ner i inlägget och bedöm själva vad ni tycker).

Min bild av Chang som person är att han är en trevlig, pratsam, jordnära och prestigelös person. Den största skillnaden mellan oss två personlighetsmässigt är att han är fullständigt orädd. Han bryr sig inte om vad andra ska tycka, utan går sin egen väg. Det verkar han också ha gjort i livet. Jag å andra sidan är väldigt känslig för vad andra tycker och jätteförsiktig innan jag gör något. Det är först nu jag vågar göra lite mer utifrån vad jag själv vill och tror på trots att andra kanske inte gillar det.

Chang är en testare, en rebell, som vågar göra annorlunda. En spjuver! Kolla här till exempel. Humor! Han är ingen ”näthatare” som attackerar folk. Han svär gärna i kyrkan, bildligt talat. Ibland säkert även med intentionen att just provocera. Samtidigt är han beredd att lyssna på vad andra har att säga om det han gör. Bara det sista där gör hans beteende betydligt bättre än många andras.

Enligt min bedömning är Nyheter Idag en sajt – och det säger Chang öppet också – som letar scoop och skriver skvaller, med målet att få så många klick och läsare som möjligt. Den ägs av en Piratpartist, Jakob Bergman. Det är han som är ansvarig utgivare också. I politisk inriktning är sidan på ”libertariansk grund”. De skriver om det senaste som hänt och det mest kontroversiella, både när Sverigedemokrater eller politiker av annan färg, klantat sig. Om kändisar, media, skandaler och liknande.

Ärligt talat tycker jag att mycket som skrivs på Nyheter Idag är blaj. Det skrivs på en nivå som jag inte tilltalas av.  Men det betyder inte att jag tycker att tidningen borde läggas ner bara för det, så länge de verkar inom lagens ramar. Dessutom är Nyheter Idag ansluten till det pressetiska systemet så den kan anmälas om de gör övertramp, vilket är bra. Precis som när det gäller Nyheter24, Politism eller andra sidor har de sina läsare.

Däremot har Chang skrivit en par riktigt bra texter, ledare, som också publicerats på Nyheter Idag. I samband med årsskiftet nu funderade jag på vad jag läst under året som kom att påverka mig mest. Vad är det jag kommer ihåg bäst? Och då är det faktiskt just en text av Chang som dyker upp.

Texten sätter fingret på något som är svårt att beskriva, men som jag håller helt med om. Den handlar om turerna i somras där rapparen Adam Tensta i TV4 anklagade Louise Andersson Bodin för att vara rasist, vilket ledde till att TV4 sa upp kontraktet med Louise. Chang skriver:

Det finns något med det här landet jag vill ha tillbaka. Visst fanns det mobbing och dumheter när jag växte upp, gudarna ska bara veta. Men det fanns även någon sorts regler, en anständighet.

Ingen människa skulle behöva vara utanför.

Det kvittade om du var socknens stora byfåne eller det intelligenta välartiga framtidslöftet. Invandraren, skvallertanten runt hörnet eller den ständigt gnällandes gringubben (inte sällan en fackbas). Alla fick på något vis plats och det fanns en respekt för människor”

Och jag tror att här någonstans enas jag och Chang i vår inställning. Vi lever lite båda två för just det, att alla ska få plats. Inkludering. Vi gillar att ha kontakt med många och vi ser en sorts tjusning med människor som är olika. Och lika är vi också på så vis att vi båda vill visa att man får vara annorlunda genom att själva vara just det. Vi har någon sorts inre drivkraft att gå mot strömmen, på våra egna speciella sätt.

Nu har det här inlägget blivit betydligt längre än tänkt. Och det sticker säkert i ögonen på några att jag beskriver Chang Frick i så mänskliga och positiva ordalag. Men ledsen, om jag har en last i livet så är det människor. Jag kan inte låta bli att se dem, lyssna på dem, analysera dem och försöka förstå mig på dem. Det går av bara farten. Och det är den här bilden jag har fått av Chang.

Här på slutet skulle det stå en klausul att jag med ovanstående rader INTE delar alla Changs åsikter eller tycker att allt han gör är bra. Men den frasen skippar jag för den är så självklar!(?)

Vill ni göra er en egen bild av Chang och höra lite mer om Nyheter Idag, dess bildande och så vidare, lyssna på den här podcasten från Frihetsfaxen som jag hittade på nätet.

5 kommentarer på “Reflektioner om en kontroversiell sajt och person

Add yours

  1. Stora applåder för det du skriver, om att det människor skriver och gör är viktigare än de etiketter vi klistrar på dem. För att ta dig själv som exempel: etiketterna V och MP ger mig en bild av hur du är, men dina artiklar en helt annan. Självfallet är det det senare som spelar någon roll – idioter och genier, svin och änglar finns i alla partier.

    Som religiös fundamentalist tilltalas jag av hur Jesus umgås med publikaner, skökor och ockupationssoldater, samtidigt som han hårt går åt den tidens finaste och mest älskade människor; fariseerna. Lite av samma rebelliska jävlaranamma och glimt i ögat ser jag både hos Frick och dig. Ni är sällan fina i kanten, eller fördömande.

    Det är kul med normbrytare. Särskilt när de inte bara bryter emot de normer alla andra i klicken bryter emot.

    1. Samma här, fast med tillägget att jag blivit mer noga med att lägga på minnet vem det var som sade vad. Helt enkelt för att fånga motsägelserna och/eller dem som egentligen aldrig säger någonting konkret/genomtänkt.

      De förstnämnda får en stor varningsflagga som opålitliga och de senare kan hoppas över.

      1. Heh, insåg just vad jag utelämnat ovan, som får det att låta som om jag per automatik avvisar dem som inte tycker som jag

        Sedan diskussionsfälten stängdes ett efter ett hos tidningarna har jag just aldrig varit i någon diskussion med ‘olikasinnade’. Numera är jag, en sådan här kommentar undantagen, enbart en läsare.

        Min länklista är rätt lång och bred, men erkänt svag på vänstersidan, då det är fakta och realism jag söker i första hand.

Lämna en kommentar

Starta en blogg på WordPress.com.

Upp ↑