korset

Enligt kyrkan är jag dålig

Jag har hört och sett det förut, men jag var ändå tvungen att gråta en stund den här gången. Min kyrka, Svenska kyrkan, säger att jag står för något ”inhumant”. Det smärtar mig.

I juluppropet talar en mängd kyrkor till regeringen – denna gång vilken asylpolitik den ska föra – men jag tar självklart åt mig ändå. Jag är också politiskt aktiv och har politiska åsikter.

Min kyrka blir allt mer politiserad, och det gör ont. Jag vill kunna vara med i min kyrka, utan att känna att mitt politiska engagemang i dess ögon gör mig till en dålig människa. Min religion och gemenskapen inom en kyrka är inte samma sak som politik. Det är två olika saker som måste hållas isär anser jag som värnar en sekulär stat.

Politiken handlar om hanteringen av våra gemensamma resurser. Det handlar om den helhet som utgörs av våra gemensamt beslutade system, lagar och regler, som fantastiskt nog har gjort att vi lyckats nå sådant som religionsfrihet, yttrandefrihet, säkerhet, jämställdhet och sådant som ett fungerande rättsväsende, tillgång till utbildning och sjukvård med mera.

Allt detta har inte kommit till oss över en natt eller utav en slump. Det kommer sig av vilja och en strävan under lång tid. Det har inneburit förhandlingar, prioriteringar, gränsdragningar, tuffa beslut. Människor har bidragit med tillit, tid, avstått resurser och har gett andra frihet, för att de vet att de också får del av detta.

Jag tror på att försöka bevara och vidareutveckla det positiva vi lyckats uppnå det senaste århundradet. Mitt politiska engagemang handlar om att genom samhällsdebatten och det demokratiska systemet, bidra till en bättre, tryggare värld, med start här i Sverige eftersom det är den enhet vi har direkt rådighet över.

Genom att ta väl hand om de samhällsstrukturer och det välstånd vi har, har vi möjlighet att fortsätta att dela vårt välstånd med andra och hjälpa; både med ekonomiska resurser, men också genom att bidra till att skapa fler platser i världen där människor kan vara säkra och fria.

För att få hållbarhet i systemen krävs att vi ser hur varje del hänger ihop med helheten, tänker efter och agerar på rätt saker i rätt tid för. Medkänsla eller att vilja väl räcker inte som verktyg för att bedriva politik. Politik handlar om att hitta det minst dåliga i varje situation sett utifrån ett helhetsperspektiv. För att åstadkomma det behövs förutom ett gäng grundläggande värderingar även kunskap, eftertanke, logik, avvägningar och prioriteringar.

Vårt samhälle är fantastiskt i att vi kan – utanför politiken – engagera oss i det vi vill. Göra vad vi vill med vår tid, med det vi har. Det är hit vår strävan lett oss. Men det är inte tillräckligt för kyrkan, som säger åt regeringen vad den ska göra. Välvilja för stunden i enskilda politiska frågor är motsatsen till långsiktigt förvaltande av ett stort system med chans till idog, ständig förbättring.

Sverige har inte blivit så rikt och välmående för att en kyrka eller trosinriktning har fått sätta agendan, utan snarare för att kyrkan/kyrkorna har tagit ett steg tillbaks för att tydliggöra skillnaderna där emellan. Kyrkan har sin roll och politiken har sin. Ska vi tolka utvecklingen som att kyrkan vill ta steg tillbaks? Har kyrkan planer på att framöver uttala sig om skattepolitik och annat?

Det är ingen omöjlighet för kyrkan anser jag, att arbeta för en bättre värld, humanism och medkänsla, på andra sätt än de som den har valt på sistone.

Jag är ledsen över att min kyrka inte förstår eller uppskattar det jag försöker göra och använda min drivkraft och tid till. Tröst finner jag ändå hos min Gud som ser vad jag gör och varför. Min Gud kommer jag att ha kvar även om jag bestämmer mig för att till slut lämna kyrkan fastän jag egentligen inte vill eftersom det är mitt ”hemma”.

Det är kanske utgången i nästa kyrkoval som får avgöra om jag stannar i Svenska kyrkan eller inte. Då kommer jag att vara mer påläst och förberedd än nånsin förr inför ett kyrkoval.

Fader, förlåt dem, ty de vet inte vad de gör” (Luk. 23:34)

24 comments

  1. Bra JU! Kyrkan dödade en gång i tiden romarriket genom att släppa in barbarer som romarriket inte hade förutsättningar för att försörja. Nu vill kyrkan döda hela västvärlden på samma sätt.

    När kyrkan vägrar bry sig om hållbarhet bör man överge den.

  2. Om du är troende kristen kan det ju vara läge att påminna om Uppenbarelseboken här. Om jag inte tar fel så säger den en del om den falska kyrkan som skall styra i värlen.

  3. Kyrkan verkar vara ett lika bra exempel som riksdag och partisystem på hur en liten intressegrupp kan göra ett fientligt övertagande av en stor organisation.

    För att forsätta tråden om grundlagen från föregående inlägg. Personligen kommer jag att rösta på det parti som driver en seriös återgång till 1809 års grundlag då jag anser att alla andra partier är bara spel för gallerierna.

    Tills jag hittar det partiet röstar jag på det protestparti som jag för stunden tror bäst gynnar den långsiktiga riktningen.

    Oregerlig framtid, eller vad ert nya man blev, (skämt) är välkomna att ta upp grundlagsfrågan.

    1. Om du kommer på ett demokratiskt system utan korkade partier är jag intresserad. Måste man verkligen ha partier för att ha demokrati? Ideologierna är mer eller mindre döda och kan därför inte motivera ett flerpartisystem. De är bara reliker från en tid när det fanns reella åsiktsskillnader. Nuförtiden handlar politiken väsentligen bara om vad man skall ha lite mer eller lite mindre av. Det är som jag ser det ingen grund för ett mångpartisystem. För om man fått lite mer av något man ville ha mer av så är det kanske läge för att byta till ett parti där man vill ha mer av något annat. Det kan kräva mycket partibytande och varje gång måste man börja om från botten i partihierarkin, om man inte nått kändisstatus.

      1. Det var just det jag förespråkade. Partiernas existerar genom generationerna till stor del eftersom de har partistöd. Utan det hade de oftare varit kortlivade enfrågepartier, vilket vore mer eftersträvansvärt sett ut folkstyrevinkel. Det är de folkvalda som skall ha makten, inte partierna eller partistyrelsen. (En ombudsman blir förr eller senare korrupt, sade någon förståndig)

        Ideologier är inte alls döda, religioner, vilket de ju är, kommer troligen alltid att finnas. Titta på tex SVT och du ser massor av troende journalister. Gudstjänster åt deras -ism är vad utsändningarna är.

  4. Hej.

    Alla politiska framstötar från kyrkliga organisationer bör initialt bemötas med två motfrågor:

    1) Vad är ert demokratiska mandat?
    2) Varifrån kommer era ekonomiska tillgångar?

    Det brukar sällan lyckas företrädarna att erkänna att man saknar folkligt mandat för sina politiska propåer, och snart sagt aldrig varifrån gårdar och gods kommer, eller varför kyrkan ifråga förfogar över dessa.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

  5. För egen del anser jag att kykan ska inte påverkas av politiska partier, som S, C och SD övriga har hittat andra lösningar Kristdemokraterna var först, där partiet tog bort allt stöd till kyrkovalet. Tyärr gillades inte det nya namnet- En Levande Kyrka- av kyrkostyrelsen med partierna. Måste behålla Kristdemokrater i Svenska Kyrkan ihop med nya namnet. Några ska alltid bestämma och vilka vet vi om, vill helst äga Sverige trots av stat o kyrka ska vara åtskilda. Blir det inte så länge partier ställer upp i kyrkoval.

  6. Det är ju svårt att skylla ”den politiserade kyrkan” för detta. Det är den samlade svenska kristenheten som står bakom. Det är påvestyrda, församlingsstyrda och politiskt styrda tillsammans. Det de har gemensamt är att de är kristna samfund och svenska samfund!

  7. Inget är förvånande med Sverige längre, nu ska även kyrkan vara socialdemokratisk. Antje Jackelén är bara en i raden av aktivister (och som bara av en händelse råkar ha ”rätt socialistisk värdegrund”, här går en röd tråd vid de här laget) som prompt ska politisera sönder kyrkan. Religion handlar inte längre om gudstro och religionsutövning utan om makt, politik, lobbyism och fånga in väljargrupper.

    Och i bakgrunden lurar mäktiga särintressen som ‘Socialdemokrater för tro och solidaritet’ vars huvuduppgift är att ta kontroll över den religiösa sfären. Oavsett trosinriktning – kristendom – muslimer, på ett eller annat sätt ska de inlemmas och vara i beroendeställning till partiet. Just det – Makt.

  8. Nu är det ju inte Svenska kyrkan som startat uppropet utan Sveriges kristna råd som Martin tidigare påpekat. Som medlem i Svenska kyrkan är jag oerhört glad över att min kyrka står bakom det.

    Du skriver ”Det är ingen omöjlighet för kyrkan anser jag, att arbeta för en bättre värld, humanism och medkänsla” – men det är bara så länge de inte säger något som du inte håller med om antar jag, för efter det blir det ju politisk aktivism.

    1. Då utgår jag ifrån att Sveriges kristna råd också lägger fram en skuggbudget för hur deras asylpolitik ska finansieras. Kan vi se fram emot skattehöjningar eller välfärdssänkningar i uppropets budget? Skära i SIDAs biståndsbudget? På vilket sätt ska deras humanistiska flyktingpolitik finansieras?

      Och vad är svenska kyrkans inställning till vargjakten? Dagistaxor? Ränteavdraget? Abort? Fler konkreta politiska förslag tack! Så att jag vet vad min kyrka står i politiken.

      Vänligen
      Sam Ask

      1. Vad de kan göra är väl att höja skatten, högre taxa vid dop o begravning, minimiavgift vid kollekt.
        Eller det kanske är vi andra som ska stå gör kalaset?

  9. Svenska kyrkan är inte min kyrka längre. Det är inte den kyrka jag blev konfirmerad i och fick min första nattvard. Jag har nu slutat i kyrkokören.
    På mitt skrivbord ligger en ifylld utträdesblankett, vilken snarast skall lämnas in manuellt, med en förklaring om varför utträdet.

  10. Vill bara säga att jag känner igen mig i det du skriver, Josefin Utas. Jag behöver kyrkan, som en gemenskap av syndare, inte som en gemenskap av de ”godaste av de goda”. Jag behöver en kyrka som förstår att den kan korrumperas såväl av inflytande från vänster, som av inflytande från höger. Jag behöver en kyrka som inte bara är omsorg och ”inkludering”, utan också gränser och kunskap. Jag behöver en kyrka med män, inte bara kvinnor. En kyrka för ensamstående och inte bara för familjer. Jag behöver en kristen kyrka, som vet var den har sin grund, inte en trosmyndighet för religionsfrihet, mångkultur och feminism. Jag behöver en kyrka där jag kan känna mig välkommen och hemma, där jag får pröva mig fram, utan att vara ”färdig”. Jag behöver en kyrka som ser och tar ställning mot könsstympning av pojkar, på samma självklara sätt som man tar ställning mot könsstympning av flickor. Jag behöver en kyrka som gör klart var skiljelinjerna mellan kristendomen och islam går, och inte försöker släta över olikheterna. Jag behöver en kyrka, inte ännu en lobby-grupp.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s