Olyckligt när företagen viker sig för tidsandan

Angående #BlackLivesMatter, påståenden om att rasismen genomsyrar allt och det nu ska lösas genom att stöpa om historien och ersätta dagens fria demokratiska stater med något annat (vad?): Det kommer alltid att finnas radikala som bedriver ”kamp” och vill störta rådande samhällen. Men det som bedrövar mig är att de som BORDE stå upp för lika rättigheter, frihet, demokrati, kunskap, kritiskt tänkande och meritokrati, inte bara har gett upp sitt motstånd utan också börjat infoga sig i och utnyttja ”kamper” och trender för sina egna syften. Här talar jag bredare än BLM och främst om svensk kontext, då jag känner den bäst.

De jag syftar på här i texten är näringslivet; företagen, men även organisationer och andra kopplade till dessa. De har blivit väldigt medgörliga mot vänsterns påhitt och tagit till sig narrativ, retorik och metoder. De försöker alltså profitera på tidsandan. Alla vill ha sin del av kakan!

Istället för att sätta ner foten mot kraven på ”feminism”, mångfaldsanalyser och att räkna kön och hudfärger, så inrättas projekt och planer i dessa linjer. HR-avdelningarna jobbar för högtryck med kurser i HBTQ och tar fram värdegrundspolicys. Och så poserar de i offentligheten med sin goda vilja för att vinna anseende – hos vissa då, mer specifikt de som stödjer identitetspolitiken, inklusive media.

Även ur ett ekonomiskt-politiskt perspektiv, vänster-höger, så ser jag allt fler näringslivsaktörer propagera för att staten måste gripa in och ”satsa” skattemedel på ditten och datten. De verkar inte ha en tanke på att någon måste betala dessa skatter – vilket förstås också innefattar deras företag och anställda. I praktiken är det alltså högre skatter och en större stat de propagerar för.

Vad hände med de frihetliga värden som företagen och hela marknaden bygger på? Vilka företag slår näven i bordet och säger: ”Lämna oss i fred! Det är VI som vet bäst hur våra pengar ska förvaltas. Låt oss styra vår verksamhet på det sätt som vi anser bäst, så kommer vi göra stordåd. Om vi inte gör det så kommer vi gå i konkurs och det är precis så det ska vara.”

Ännu en viktig fråga där företagen duckar är kraven på censur av obekväma åsikter och deplattformering som kommit att prägla samtiden. Om hela näringslivet tillsammans hade satt ner foten och sagt: ”Här räknas kompetensen hos våra anställda. Vi tänker inte städa ut folk eller bidra till någon häxjakt på oliktänkande/tyckande”, tänk vilken effekt det hade kunnat ha även bortom företagen! Det hade varit välgörande för hela samhället.

Istället för att företagen tävlar i tolerans och ryggrad så kryper de och tävlar i ängslighet. Störst ängslighet och mest i linje med åsiktskorridoren vinner. Bara kunder med ”rätt” värdegrund får hyra, köpa eller jobba hos dem. Åsikterna är prio – allt annat sekundärt.
Visst kan man skylla på politikerna, som genom beslut och alla 250 myndigheter satt press på privata aktörer att alla måste in i den ideologiska vänsterfållan. Och visst verkar företagen i dagens samhälle där dessa repressiva ideologier florerar, men de måste ändå inte bara huka och foga sig. Att stå upp för det som är rätt och riktigt, även när det blåser, lönar sig i längden.

Som jag fortsätter konstatera, så får vi skörda det vi sår. Det går inte att skylla på några annan. Här i Sverige så blir det så som alla vi agerar i våra olika hörn och platser i landet.

5 kommentarer

  1. Exakt. Vill minnas att jag som ett komplement till PK vid något tillfälle myntade begreppet PF och slog fast att det var ett genomgående samhällsproblem.
    PF = Politisk Feghet

  2. Ja på den tiden jag hade kontakt med HR så var det inte sällsynt men ganska ovanligt att HR drev en vettig agenda utan redan då fanns dessa ideoligier et. al. ganska öppet…..
    Dvs samma utfall snarare än samma möjligheter t.ex.

    Fungerar som avloppsreningen ut till en sjö i Dalarna på 1950-talet?

  3. Näringslivet har inga som helst skyldigheter att värna några särskilda, frihetliga eller vad som helst, värden. Deras skyldighet ligger i att leverera det som efterfrågas. Tror företagen att det efterfrågas HBTQ-certifieringar och värdegrunder kommer företagen att leverera det.

    1. Om det nu är ett företag vars produkt är HBTQ-certifieringar så är ju det helt rimligt. Mindre rimligt att de skall leverera HBTQ-certifieringar och värdegrunder när den produkt de levererar är stålull, tavelramar eller lök. De har förvisso ingen skyldighet att värna några värden, men det borde också inbegripa att de inte skall vara skyldiga att tramsa med feministiska jämställdhetsplaner och HBTQ-certifieringar, och det borde vara i deras eget intresse att de faktiskt står upp för frihetliga värderingar då inte bar de själva, utan hela civilisationen, i slutänden kommer att gå under om alla bara spelar med i tramset.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s