”Som man bäddar..” gäller även MP

Idag vänder sig fyra ledare i näringslivet till Stefan Löfven och önskar att han inte låter två partier med ”näringslivsfientlig politik” få så mycket inflytande. De pratar alltså om Vänsterpartiet och Miljöpartiet. Jag blir besviken när jag läser sånt där. På att det sägs, men främst på mitt eget parti.

Min syn är inte att vi har en ”näringslivsfientlig” politik. Även om det finns vissa frågor som vi ändrat inställning i på sistone åt en mer skeptisk hållning som kan tolkas i den riktningen. Men någonstans i närheten av Vänsterpartiets avoga inställning till företagande och företagare i största allmänhet ligger vi inte. Däremot menar jag att Miljöpartiet inte har lyckats att kommunicera ut den politik vi faktiskt står för och vill föra.

Miljöpartiet ses fortfarande av många som ett enfråge- eller max ”ett-antal-frågors”-parti. Jag tror att detta var en anledning till att våra opinionssiffror sjönk ju närmare valet vi kom. Vi lyckades inte framställa oss som ett pålitligt och tryggt parti av regerings-material och som har en tydlig helhetspolitik. Ju närmre valet vi kom, desto fler potentiella väljare fick kalla fötter: vågar jag verkligen lägga min röst på Miljöpartiet?

Min åsikt är att de smala specialfrågorna har tagit för stor plats i Miljöpartiets kommunikation på sistone. Vi lägger mer krut på enskilda frågor eller ämnen än på helheten och på hur de små frågorna kommer in i helheten. När helheten inte går att skönja, eller den kanske till och med inte går ihop, då framstår vi som orationella.

Men tillbaks till näringspolitiken: hur många Miljöparti-representanter hör man idag prata någon sorts näringslivspolitik i media? Mycket få. Spontant kommer jag i princip bara på en: Per Bolund. Han för övrigt är en av mina favoriter i Miljöpartiet. Vettig, klok och dessutom himla trevlig. Nu är han finansmarknadsminister. De senaste åren har han sysslat med jobbpolitik, innovations- och näringslivspolitik. Men han är ganska ensam. Det finns en del miljöpartister som driver frågor lokalt. Men mängden duger inte för att partiet framstå som en tydlig och trovärdig aktör i näringslivsfrågor. Det duger inte heller för att få fler personer som är kunniga och intresserade i såna frågor att engagera sig i partiet. Det blir således en sorts självutarmande process.

Inför valet i höstas roade jag mig med att leta upp och kolla igenom Miljöpartiets valmanifest till valet 2010. Här är ett litet utdrag ur den debattartikel Maria Wetterstrand och Peter Eriksson skrev på DN debatt inför Miljöpartiets kongress på våren innan valet:

”Vi vill genomföra en Green New Deal – en grön omställning av samhället. Investeringar i hållbar infrastruktur, klimatsmart teknik, kunskap och energi kan ge tusentals nya jobb samtidigt som vi angriper vår tids stora ödesfråga: klimatförändringarna. Vi vill stärka konkurrenskraften och innovationskraften i det svenska näringslivet. Vi kommer att höja miljöskatter för att finansiera klimatinvesteringar och sänka företagsskatter.”

När jag läser artikeln får jag en annan känsla än den har jag av partiet idag. Retoriken och ordvalen är annorlunda nu. Det spelar förstås en roll för hur partiet uppfattas. De tar de till och med ordet ”riskkapital” i sin mun i debattartikeln från 2010. Det känns inte som att det skulle hända idag, tyvärr. Så visst har partiet även glidit en del i åsikter. Men, skulle Miljöpartiet bli bättre på att argumentera för sin sak, skulle en del vara vunnet.

Vill man som Miljöpartiet vill, få till stora förändringar i samhället, så duger det inte att gå på som en ångvält och tro att alla är lika insatta som man själv, samt tro att man kan få acceptans bara genom att upprepa sig själv tillräckligt många gånger. Man måste lägga fram fördelar, nackdelar, argumentera – övertyga! Man behöver vara nyfiken och öppensinnig och försöka förstå hur människors vardag ser ut i hela landet, fundera över hur de kan tänkas se saker och sedan utgå från det. Diskutera sakers betydelse för helheten och för framtiden. Alla kommer inte tycka som vi även om vi gjorde detta bättre. Men betydligt fler skulle ha en förståelse för vad partiet vill göra när de förstår varför. Och det skulle bygga ett större förtroende för partiet.

Ta tillväxtfrågan. Bara för att frasen om tillväxt halkade in i valmanifestet under pågående kongress, så tror människor nu att Miljöpartiet kommer att börja smyga in massa förslag överallt som ska saktar ner hela landet. Helt befängt förstås. Men eftersom vi inte lyckats kommunicera till människor att så inte är fallet, kan de förstås tro precis vad de vill.

Tillväxtfrågan är en viktig fråga för framtiden. Det är inte något som Miljöpartiet driver NU, för det finns ingen politik att driva. Det pågår forskning inom detta område. Den forskningen vill Miljöpartiet se mer av, delta i, och lyssna till.

Jag är trött på att anses vara med i ett parti som är ”näringslivsfientligt”. Men som man bäddar får man ligga. Hur Miljöpartiet uppfattas av andra är till allra största delen vårt eget ansvar. Vill vi förändra det, så är det vi som behöver göra det.

13 comments

  1. Lite tillspetsat kunde man säga att MP anpassat sin politik efter vilka åsikter som är inne hos medleklassens yngre kvinnor. Det var dessa Åsa Romson vände sig till när hon hatbrölade i Almedalen i somras. De yngre medelklasskvinnorna är inte särskilt intresserade av näringsliv, eftersom de vuxit upp i ett välmående samhälle och tar därför fortsatt välstånd för givet. I stället är det yta som gäller, såsom hudfärg och kön.

    Man kan jämföra MPs politik med historier om hur rika arvtagare förslösar sitt arv, eftersom de aldrig varit tvungna att hugga i på allvar. De har fått allt serverat på en silverbricka och förmår inte se de stora utmaningarna.

    Min avsikt är inte att kritisera dig, Josefin, för du är vettig och balanserad med ett brett perspektiv. Däremot ser jag MP efter Romsons tal som vilket som helst extremistparti som säljer hat. Lägg till Romsons giftfärger, så är bilden entydig. Som båtägare vet jag att man inte i misstag får tag på giftfärg, lika lite som man i misstag kommer över narkotikaklassade läkemedel. Det krävs en aktiv handling och i detta fall är den aktiva handlingen olaglig. Synd bara att folk i allmänhet inte känner till det här.

    1. Håller med om den sammanfattningen.

      Skulle gärna se mer personval, då kunde vi få vettigt folk som Josefin Utas utan att man samtidigt fick en massa onödigt bagage (Mp) med på köpet.

    2. Hej Rick!

      Mycket intressanta reflektioner. Tror du definitivt har en poäng med det där med att ta välstånd för givet. Angående båtfärgen kan jag för lite om det. Men jag har hört samma sak som du säger från andra kunniga, och som jag litar på. Dvs att man inte gör misstag på det sättet när det gäller båtfärg. Utan att det måste vara ett medvetet val. Är det så är saken förstås mycket beklaglig.

      /Josefin

    3. ”Rick” tillhör ”Jämställdisterna” ett gäng som värvar lättmanipulerade kvinnor till sin ”sekt”, grundad av Pär Ström och Pelle Billing, med ett intetsägande innehåll och ett destruktivt mål som handlar om att det är synd om männen och kvinnor har alla fördelar och försprång, så dem ska vi förstöra för, vilket de hycklande motsäger sig själva med, genom den behandling de har mot mig och andra kvinnor som är självständiga och står för våra åsikter och den kunskap vi hunnit få av livet till skillnad mot 20-åringar.

      Mig har de spridit runt förtal om och försökt förstöra mitt renommé som företagare, smutskastat något jag slitit med under snart 12 år helt utan bidrag från varken staten eller någon annan!
      De är Svin! Det är inte konstigt att ingen av dessa människor vågar stå för sina egna åsikter utan är anonyma!

      Istället värvar de lättstyrda kvinnor fulla av önskan om att få bekräftelse på nätet till och med av anonyma ryggradslösa kräk bara de får några anonyma komplimanger.

      Kan säga att det finns nog inga jag avskyr mer, än den klanen av lögnaktiga mansgrisar och deras lögnaktiga anhang, som jag ser att du tycks ha en koppling till eller åtminstone har på din blogg just nu och kopplat med Bachflash blogg. En man som ljuger, trakasserar och är totalt hänsynslös i sin anonyma stora ynklighet!

      De har folk som stalkar, sprider förtal och kränker kvinnor på nätet! De är totalt respektlösa mot alla dem som inte stryker dem medhårs, gullar, ömkar, tycker synd om och larvar sig med medelålders gubbar med hög inkomst.

      ”Rick” ovan deltog i att hänga ut min inkomstuppgifter och håna dessa som ett bevis över att jag inte var en bra företagare(jag är ju kvinna), samtidigt som de skröt över sin egna tillgångar! 🙂

      Ricks kompis Bachflash har hängt ut mitt företagsfoto med en papperspåse på huvudet, då han menade att JAG skulle skämmas, när de sysslade med dataintrång, spred ut förtal om att jag var psykiskt sjuk kopplat till mitt företagsnamn, höll drev på olika samarbetande bloggare och jagade efter och spred lögner på olika forum.

      Totalt sinnessjuka!

      Psykopater har även en god förmåga att manipulera sin omgivning, vilket vissa bör ha i åtanke!

      Det är viktigt att ”hålla god ton” låta ”balanserad” vilket är ett genomgående uttryck när de ska ska ”fostra” sina samarbetande bloggerskor. Gubbar i min ålder som tror att de kan mästra en kvinna med skinn på näsan. När de inte gick spred de orättvist och lögnaktigt ut GROVT FÖRTAL, vilket även blivit polisanmält!

  2. Inte för att vara den, Men ”New deal” kommer alltid vara hemska ord för någon som gillar näringsliv. i Usa innebar det högre skatter, högre statliga utgifter och den amerikanska staten lånade mer. Allt som näringslivet är emot 😛

  3. Jag vet även att många av ”Jämställdisterna” tillhör Sverigedemokraterna, eftersom bland annat en och samma okända mupp, förtalat mig på Flashback och även ingick bland de anonyma kackerlackorna på SvD kommentarsfält, vilket syns för de har som rutin att ”tumma upp” varandras kommentarer oavsett hur korkade de än må vara.

    Deras jämställdistforum där alla är fegt anonyma som likaså kör med fegt förtal mot icke anonyma har många Sverigedemokratiska anhängare och en och annan moderat.

    Backa upp SD och du lyfter konservativa mansgrisar som förstör för företag i näringslivet – speciellt kvinnliga sådana, medan de själva får finansierat partipolitiskt stöd av skattebetalarna, för att anonymt sprida förtal om hederliga människor!

  4. Men som sagt det är intressant att studera hur anonyma ”Jämställdister” såsom ”Rick” nu försöker smörja in sig hos Josefin Utas,miljöpartist när hans ”kamrater” tidigare faktiskt polisanmält miljöpartisetn Åsa Romson!?

    Jag kan tänka mig att ”Rick” ovan är Rickard Jomshof, SD som har lite samma offermentalitet som ”Jämställdisterna” samtidigt som han har en liten smygande låg nästan lömsk profil, tittar bara på, när andra behandlas illa av de egna och själv går ut i media med att han och andra i SD mobbade.

  5. Miljöpartiets stora belastning just nu heter Åsa Romson. Hon gjorde bort sig ordentligt i somras och den skada hon har tillfogat ditt parti kan bara läkas genom hennes avgång. Ni mår inte heller bra genom att försöka klämma er in mellan V och S. Tillbaka där ni var utanför höger/vänster-skalan så kommer det att gå bra för er i framtiden.

    1. Nedan är Josefin Utas VERKLIGA blogg:
      http://www.ingenjorsbloggen.se/authors/josefin-utas/

      Denna blogg är en kriminell ID-kapning som Jämställdisterna skapat själva, som många andra av de bloggar de har omkring sig och använder för att tala med sig själva, eller grovt förtala andra!

      Erik Wedin ingår i sekten och har synts offentligt så även på denna ID-kapade blogg.

      Malte Skognäs som hänger på Bachflash blogg, som brukar slänga upp kvinnliga underliv och hänga ut fotografier på adresser till kvinnor de vill skrämma på sin blogg och samtidigt påstår sig vara gift och ha barn!? Han heter Olle och kommer från Skåne som många av sverigedemokraterna.

      Han sitter troligen bakom signaturen ”Malte Skognäs”, som borde titta sig i spegeln innan han påstår andra är sjuka, en stackars avkomma och sedermera jämställdist och medlem av Sverigedemokraterna, vilket hörs på hans intelligensbefriade anonyma uttalanden och förtalsfulla samt respektlösa påhopp.

      En liten ryggradslös anonym kackerlacka, en klassiskt jämställdist som inte vågar visa sig i dagsljus, som borde skaffa sig ett arbete istället för att snylta på skattebetalarna och förstöra för företagen!

      Jämställdisterna där de flesta är Sverigedemokrater skapades av Pär Ström och Pelle Billing som hoppade av sekten då de sade sig blivit mobbade. Ett ganska lustigt dubbelmoraliskt uttalande, eftersom det var vad deras anonyma medlemmar, med deras översyn och värvade lättköpta anhang, sysslat med hela dagarna på deras egna bloggar och forum under flera år, medan de samtidigt satt och ryggdunkade varandra till sina icke verklighetsbaserade uttalanden.

      Ibland tog de in något påhittad opponent – en av de egna, som de diskuterade mot så de skulle se ut som en ”debatt” som de själva kunde styra Annars skulle de ju inte kunnat svara! 😀

      Ändå bjuder journalisten Alexandra Pascalidou in Erik Wedin till sin pratshow och har uppenbarligen köpt snyft-propagandan om de ”förtryckta männen” och ”misandrin”. Jo tacka för att denna grupp stöter på misandrin som hänger ut kvinnor med papperspåsar på huvudet, sysslar med dataintrång, grovt förtal och stalking samt trakasserier.
      Oja det är mycket synd om dem. 🙂

      1. Nej Charlotta. Den blogg du hänvisar till är inte min blogg utan min arbetsgivares blogg. Där bloggar jag i min yrkesroll som utredare. På den bloggen är det absolut förbjudet för mig att propagera för mina egna politiska ståndpunkter. Det gör jag på den här bloggen som är min egen privata blogg.

        Om du inte tror på mig så finns det inget jag kan göra. De som känner mig och följer mina politiska förehavanden både lokalt och i den nationella politiska debatten vet vad jag står för och att det här är mina åsikter. Det är ingen sekt som driver den här bloggen.

        Har du en personlig agenda du driver, får du göra det på din egen blogg. Jag har hört dina synpunkter nu i många inlägg du gjort här. Jag kommer att radera de kommande inlägg du gör här på samma tema, för det är viktigt för mig att fler än du får komma till tals här och diskutera.

        MVH Josefin

Kommentera

