Häxjakt i godhetens namn

Förut var ”partipolitiskt obunden” något som organisationer stolt deklarerade om sig själva. Nu går vi åt motsatt håll.

I våras pressades fackförbundet Unionen om att ”ta avstånd” från Sverigedemokraterna. Det på grund av att en förtroendevald representant för Unionen, men som också var SD-politiker, hade uttryckt sig olämpligt.

Idag presenterar DN en sammanställning av vad andra fackförbund tycker i denna fråga. Jag blev glad över att se att inte alla fackförbund har tappat huvudet.

Om den förtroendevalda personen har missbrukat sina befogenheter som förtroendevald eller agerat oetiskt enligt organisationens värdegrund, då borde det räcka gott och väl för att avsätta just denna person. Detsamma borde gälla om det hade handlat om en folkpartist, en socialdemokrat, en aktiv i svenska kyrkan, en ateist, en gammal person, en med viss klädstil o.s.v. o.s.v. Det finns inga etiketter som utgör en garanti mot dumhet eller vissa värderingar! Det är bara önsketänkande att det skulle vara bättre att bli företrädd fackligt av någon med en viss etikett man kan eller vill sätta på den. Det handlar om den enskilda personen är lämplig för uppdraget eller ej.

Var sak på sin plats. Organisationer har inte rollen av politiska partier. Det är inte bra om vi är på väg mot en utveckling där organisationer, verksamheter, kanske även företag framöver, ska avkrävas ställningstaganden i olika frågor – till och med för eller emot politiska partier. Det måste vara upp till organisationerna själva vilken typ av ställningstaganden de vill göra eller inte. Det måste också vara helt okej att inte ta ställning.

Tyvärr är vi inne i markeringarnas tidsera. Det är viktigare att markera än att faktiskt påverka och förändra. Och det räcker numera inte att människor själva markerar: det är kollektiv som ska göra det. Vi tror att det löser problem. Det gör det inte. Det polariserar, förstärker skillnader. Det skapar mer vi-och-dom. Och det skapar ett än större tryck på att andra ”kollektiv” måste göra detsamma. Det blir en ond spiral som leder fel. Tack och lov finns det ännu några kvar med ryggrad och integritet, som Unionen, som står emot.

Det finns inte en sorts Sverigedemokrater och en anledning till att personer stödjer partiet. Detta förstår man om man faktiskt vågar och vill föra ett samtal med dem som stödjer partiet. Men det är tyvärr få som vågar. För inte bara har det blivit en häxjakt på Sverigedemokrater för att kunna stämpla och döma ut, detsamma görs med dem som vågar närma sig Sverigedemokraterna med sympatisörer. Jag själv vägrar rätta in mig i ledet och anamma det här konceptet. För det är helt befängt.

Jag är jag, oavsett vem jag pratar med. Jag antar inte personers åsikter bara för att jag pratar med dem. Att prata med någon är inte heller att skriva under på den personens åsikter. Jag tror inte på förskjutning eller tystnad som förändringsmetod när det gäller människor eller samhället. Och jag vill inte bli dömd utifrån min partitillhörighet, utan ifrån den jag är, det jag gör och det jag faktiskt tycker. Samma rätt vill jag ge andra. Ja, även Sverigedemokrater.

Vill man motverka SD är inte markeringar och häxjakt rätt väg. Det borde inses genom att se hur stora väljarsympatierna för SD är nu, trots att detta sätt bemöta SD tillämpas hela tiden. Jag har redan tidigare skrivit om rädslan för Sverigedemokraterna. Vissa är rädda för ”normalisering” av SD. Jag är mycket mer rädd för att den stora massan människor tappar förnuftet och att de goda värdena i samhället försvinner, som öppenheten och tilltron till sina medmänniskor.

7 comments

  1. Sverigedemokraterna har 20 riksdagsledamöter. Härav en invandrare, två andra generationens invandrare, två gifta med invandrare och två med utlandsadopterade barn.

  2. Kan bara hålla med. Sverige verkar befinna sig i ett psykosliknande tillstånd just nu. Och precis som du påpekar: vill man inte att SD ska växa så ska man inte hålla på så här. Det föder bara mer polarisering. Och bitterhet. Och tysta proteströster.

  3. Det media och vissa politiker inte förstår eller vill förstå, är att SD inte är mot invandrare. SD är mot regeringens invandringspolitik. Det är något helt annat.
    I min hemstad Sundbyberg har SD sex politiska förtroendeuppdrag. Tre utövas av invandrare. Lokalavdelningens styrelse har sju ledamöter, varav fyra invandrare. Såväl ordf (Serbien) som vice ordf (Laos) är invandrare. Av de övriga är en från Finland och en från Thailand.
    SD Sundbyberg har medlemmar från Chile, Danmark, Finland, Frankrike, Kina, Laos, Rumänien, Serbien, Syrien, Thailand, Ungern och Österrike.
    De som vill bekämpa SD måste först lära sig partiets struktur och politiska program.
    Att hitta på saker, som felaktigt tillskrivs SD, för att sedan argumentera mot sina egna fantasier är ingen väg till framgång.
    I Kommunfullmäktige, Sundbyberg, har MP och SD en vänskaplig attityd mot varandra och genom stöd från MP fick SD en plats i Valnämnden.
    SD Sundbyberg leds av ”ringrävar”. Jag själv har 27 år i kommunfullmäktige och åtta år i Sveriges Riksdag (fem år ersättare och tre år ordinarie ledamot) samt tre år som suppleant i Stockholms läns landsting. Vännen Ulf har 34 år i kommunfullmäktige och har varit kommunalråd. Hans hustru är från Sydostasien.
    Min hustru har sin bakgrund i Laos. Hon växte upp i nordöstra Thailand. Till Sverige via Schweiz. Svensk gymnasieexamen. Undersköterska. Nu tolk inom rättsväsende och sjukvård.
    Jag tror hon är den enda i Sverige, som tolkar på laotiska. Hon tolkar även på Isaan och Tai.
    Varför nämner jag min hustru? Jo, för att legendbildningen påstår att hon är en ”import” från Thailand.
    I själva verket var hennes fd make min vän och vi badade bastu ihop. Sedan skiljde de sig. Fem år senare träffade jag min hustru på en kvartersrestaurang i Sundbyberg. Det är för tio år sedan.
    Förlåt denna långa redogörelse. Syftet är blott att visa att vi i SD är vanliga människor.

    1. Tack Stellan för ditt inlägg! Jag hoppas att många läser det du skriver och reflekterar över det. Det behövs. Världen är aldrig så svart-vit som vi ibland önskar att den vore för att allt vore mycket enklare då.

      Människor är så mycket mer än en partitillhörighet eller annan etikett. Vi behöver sätta etiketterna åt sidan och lyssna på varandra istället. Och vi behöver bli bättre på att hålla isär åsikter och personerna som innehar dem. Vi ska inte vara emot människor, utan kritisera åsikter och dåliga beteenden. Debatt- och mediaklimatet som råder nu behöver en stor hyfsning. En saklig debatt gynnar hela samhället och alla däri.

      MVH Josefin

  4. Jag är imponerad av din klarsyn och integritet. Fler bör förstå att politiska åsikter och vänskap är två olika frågor. När jag var ledande moderat i Sundbyberg, var socialdemokratiska kommunalrådet John-Olof Rosander min bäste vän. Vi var oense i kommunfullmäktiges talarstol och därefter gick vi på restaurang och tog en pilsner tillsammans.
    ”Rosse” är nu bortgången med ålderns rätt, men han införde en anda i kommunfullmäktige, där alla oavsett åsikter och partitillhörighet, sammanbands av ett ärligt uppsåt att verka för kommuninnevånarnas bästa.
    För övrigt är kommunala frågor oftast praktiska och inte ideologiska.
    Jag önskar dig all framgång, även om jag själv föredrar en annan politik.
    Får jag kalla mig vännen Stellan?

    1. Tack för dina ord! Bra formulerat angående vänskap och politik. Jag håller med dig om lokalpolitiken också. Den är mycket trevligare, närmare människor, och mer konkret. Det är lättare att komma överens där och jobba tillsammans för kommunens bästa. Så är det i min kommun Sollentuna också. Det är alltid uppfriskande komma dit efter att deltagit i debatt på nätet eller sett hur tongångarna går nationellt. Klart du får kalla dig vännen Stellan 🙂

Kommentera

